Bokrecensioner 1-13 av 21

Tänkte göra lite bokrecensioner av de böcker som jag läst hittills i år. Sammanlagt har jag läst 21 av 25 böcker i GoodReads läsutmaning. Man kan själv välja hur många böcker man vill läsa och mata in det i utmaningseditorn på GoodReads sida. Jag har valt att läsa 25 böcker, men siktar på fler så antalet böcker i läsutmaningen kommer antagligen att stiga allt eftersom året går.
Denna bokrecension, eller bokrecensioner snarare, kommer handla om en pågående serie som heter Yakari. Serien skrivs och ritas av Derib och Job. Derib sprang jag på när jag var liten inne på bokbussen. Där hittade jag serien om “Han som föddes Två Gånger” och fastnade totalt. Sedan hittade jag även Buddy Longway-serien och fortsättningsserien, till “Han som föddes Två gånger”, som heter “Det Röda Spåret”. Yakari skiljer sig från Buddy Longway och de andra två serierna mest i hur serien ritas. Medan Buddy Longway är mer realistiskt ritad, i alla fall i de senare albumen, så ritas Yakari på liknande sätt som många andra schweiziska serier. Derib, som är ett pseudonym som Claude de Ribaupierre använder sig av när han tecknar, har nästintill samma tema i Buddy Longway-serierna som Yakari-serien: Medkänsla och varsamhet för natur och människor.
Albumen jag läste var: Yakari and Great Eagle, Yakari and The White Buffalo, Fångarna på ön, Präriens herrar, Yakari och prärievargarna, Yakari Le Diable Des Bois, Den olyckliga bävern, Flyg som en korp!, Yakari L’Oiseau de Neige, Yakari and The Beavers och Yakari and the Grizzly.
Jag har fått utgå från de titlar som fanns på GoodReads då jag lånade böckerna från bibblan. Hela serien är fint tecknad och passar i princip alla åldrar. Den är dessutom bra på att lära ut medkänsla och varsamhet, och varför dessa båda är viktiga. Yakari finns även som tv-serie och har visats i svensk tv. Vill man ha mer realistiskt tecknad (och mer vuxen) serie rekommenderar jag “Han som Föddes Två Gånger” och Buddy Longway-serierna. De behandlar liknande ämnen, men med ett mer vuxet tillvägagångssätt.
Detta är inte den bästa bokrecension jag har gjort, det måste jag medge. De kommer bli bättre. Jag lovar!
95D03775724D5D3F84C77FF3BFA11F93[3]

Bildkällor: