Lite blandat och gott

Tänkte här visa lite böcker jag köpt sedan januari i år.
DSC_0154Först ut är “Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” av Selma Lagerlöf. Denna hittade jag på en lite avsides loppisbod på Ölands östra sida under helgen Öland spirar. Denna upplagan är från 1986 och köptes för 35kr. Minns från lågstadietiden när min lärare läste högt ur en moderniserad version av Lagerlöfs original. Jag tror jag var den enda som var fascinerad från första början ända till slutet. Medan dem andra i klassen lekte med pennor eller sov med huvudet mot skrivbänken lyssnade jag lika intensivt varje gång. Eller så intensivt som en 8åring kan…

DSC_0152
“A Game of Thrones” av George R. R. Martin fick följa med mej hem när jag fick en rabattkupong på böcker hos Akademibokhandeln i Kalmar. Jag har sett första säsongen av TV-serien, men har inte blivit helt fast ännu. Dock är boken bättre än vad något på tv nånsin kan försöka komma i närheten av. Inget slår ens egen fantasi när det kommer till böcker.
Martin har en ganska intressant skrivstil. Han har delat upp kapitlen i karaktärernas synvinklar och använt deras namn istället för att skriva “Kapitel 1” osv. Gjorde en mental notering av detta då jag läste prologen en kväll innan jag somnade. Tror jag ska prova hans sätt att dela upp kapitlen, även fast jag har en känsla av att jag kommer återgå till mitt eget sätt ganska snart.
DSC_0150
“Skuggsida” och “Finders Keepers” av Belinda Bauer köptes på Dillbergs bokhandel i Kalmar. Jag kom i kontakt med Bauers böcker första gången förra året i oktober. Då var jag och några vänner på väg med färjan över till Gotland. Jag har aldrig tyckt om att åka båt och tycker inte om att känna hur båten rör sej under mej. Koncentrationen tröt och jag kunde inte hänga med i vad folk sa omkring mej. Istället gick jag och en annan till färjans butik. Där stod Bauers första bok “Blacklands” i en hylla och ropade på mej. Jag brukar inte läsa deckare, men Bauer skriver på ett så fängslande sätt att jag inte kunde lägga ifrån mej boken. Den var utläst på tre kvällar, sedan ångrade jag mej lite samtidigt som jag inte gjorde det.
DSC_0151
Nu har jag bok två och tre i hennes serie. Tvåan är minst lika bra som den första. Om man vill ge deckare en chans, men inte vet vart man ska börja så rekommenderar jag Belinda Bauers böcker. De är helt klart värt det!

Nästa bokinlägg kommer om en vecka. Vi ses då!
95D03775724D5D3F84C77FF3BFA11F93[3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar eller två vore roligt att få :)
(anonyma kommentarer besvaras inte)