Författarljuset: Patrick Rothfuss

Rothfuss är en amerikansk fantasy-författare och föreläsare.
Hans första bok kom ut 2007 och heter “Vindens namn” (“The name of the Wind”). Boken handlar om Kvothe, en rödhårig värdhusvärd med ett gömt förflutet.

Andra boken i serien kom ut 2011 och heter “En vis mans fruktan” (“The Wise Man’s Fear”). En tredje bok är på väg. Serien heter “Berättelsen om kungadråparen” (“The Kingkiller Chronicle”).
Tyvärr är böckerna på svenska uppdelade i två delar, där båda delarna kostar dubbelt så mycket som hela boken på engelska.
Men känner man att man inte orkar eller kan läsa på engelska, så är dom svenska alternativen lika bra dom. Även fast man får betala lite extra.
Själv köpte jag första boken på svenska.
Med andra ord så köpte jag dom två delarna. Det sved i plånboken, men jag ångrar ingenting! Boken är underbar. Välskriven och helt jävla fantastisk. Svor låg för mej själv när jag läst ut böckerna: “Fan ta Rothfuss om han inte skriver fler böcker!”. Vid det här laget hade jag kollat upp honom och det stod då inget om att fler böcker skulle komma. Blev glatt överraskad när jag hittade hans andra bok i bokhandeln. Den “råkade” slinka ner i väskan.
Vem behöver äta när man har en hel bokhylla full av böcker?!
Böckerna finns på Bokus.com både på svenska och engelska.
Dom finns även som ljudböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar eller två vore roligt att få :)
(anonyma kommentarer besvaras inte)