Skrivnerven kliar

haFoto: Pavan Trikutam

NaNoWriMo är snart här igen. Ja, snart. Det är bara 1,5 månad eller något tills det startar. Hösten börjar komma. I alla fall har kylan gjort det. Awesome tycker jag som föredrar kylan och att ha på flera lager kläder istället för stekhett och döende av värmeslag i skuggan. Nu är det mer “legitimt” att sitta inne och spela tv-spel, sitta vid datorn och liknande än när det är sommar och varmt. Då skam an plötsligt vara ute och bli brun annars är det något fel på en. En liten eye opener till er som säger detta: Inte alla tycker om sommaren! Punkt.

(Jag har inte skrivit sen i februari. Förlåt! Jag har inte känt något sug efter att skriva här eller skriva överhuvudtaget. Jag har haft fullt upp med jobbet.)

Åter till NaNoWriMo. Jag har börjat spåna på vad jag ska skriva under årets NaNo, om jag lyckas få något skrivet alls. Allt beror på när och hur mycket jag jobbar. Jag älskar mitt jobb, men jag älskar att skriva desto mer. Tyvärr kan jag inte ta ledigt en hel månad för att skriva, jag får tyvärr inte lön för att skriva, så jobba måste jag så jag kan betala räkningar och göra saker. Ännu en gång, åter till NaNo. Jag har som sagt börjat lite smått fundera på vad jag ska skriva om under november månad. Eller rättare sagt, jag har en karaktär som jag vet kommer medverka, kanske en till. Lite av storylinen är löst baserat på filmen Trolljegeren från 2010, resten av storylinen är baserat på en tidigare NaNo-novell som jag skrev 2011. Det kommer bli intressant att se vad som kommer hända. Ingenting är skrivet i sten.

photo-1432821596592-e2c18b78144fFoto: Dustin Lee

Något som alltid får igång skrivnerven är skrivblock, skrivböcker, pennor, sudd. Allt som har med skrivandet (och ritandet) att göra sätter igång villhöver- och skrivnerven. Pennor som exempelvis denna får mig alltid att vilja skriva tills bläcket tar slut. Reservoarpennor passar mina händer bäst, då kan jag skriva utan att behöva stanna till (förutom när bläcket tar slut). Skrivandet flödar så mycket bättre än när jag skriver med blyerts och bläckpennor.

Böcker som dessa är dyra, men så jävla fina och passar mitt estetiska sinne perfekt. Jag har ett antal av detta märke. Nej, jag ångrar inte att jag köpt dyra skrivböcker som just nu bar står och är fina. Priset gör att dem är värt det när man har råd.

photo-1455390582262-044cdead277aFoto: Aaron Burden

På tal om att skriva för hand. Hur många skriver skrivstil? Jag kan räkna upp alla jag känner i min omgivning som skriver skrivstil: 1. Och det är jag. Jag är den enda som skriver skrivstil i min umgängeskrets medan dem andra textar. Skrivstilen sitter i ända sedan läraren i fjärde klass tvingade oss att lära oss skriva skrivstil. Hon sa “Det här är enda sättet som ni kan skriva ner anteckningar i gymnasiet, det finns inget snabbare sätt”. Tja, idag finns ju datorer, mobiler, surfplattor med mera som man kan skriva ner anteckningar på, men då år 1999-2000 var väl tekniken inte något som man räknade med. På tal om gymnasiet så tog jag inte en enda anteckning. Dessutom blev vi i högstadiet lovade att gymnasiet skulle vara SÅ mycket svårare än högstadiet, men när jag började så låg nivån på lektionerna på samma nivå, om inte ännu lägre än högstadiet. Jag hade sett fram emot att få något att bita i på lektionerna, att få lära mig nya saker, men istället blev jag besviken och försökte inte ens att få högre betyg än godkänt. Bitter? Vem? Jag? Näää.

RNm0KceQ4Gbpb0xldOe7_DSC_0679_2Foto: Lotte Löhr

På tal om bananer. Jag kommer göra en recension av en bok här på bloggen så fort jag får hem den. Det kommer bli intressant att få recensera en bok som jag fått direkt från ett förlag. Författaren skrev nämligen på ett forum jag är med på och frågade efter recensenter. Jag anmälde mig frivilligt, men tänkte att det lär vara många så jag kommer inte få chansen. Författaren hörde dock av sig nästan direkt och sa att hen skulle lämna vidare min info till förlaget så skulle dem skicka boken direkt efter Bokmässan i Göteborg. Boken kommer ut i samband med att Bokmässan startar, så någon gång efter nästa vecka kommer det en bok med posten. Jag kan knappt bärga mig!

95D03775724D5D3F84C77FF3BFA11F93[3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar eller två vore roligt att få :)
(anonyma kommentarer besvaras inte)